آینده نگری امام کاظم ع جان شیعه اش را نجات داد

آینده نگری امام کاظم ع جان شیعه اش را نجات داد

آینده نگری امام کاظم ع جان شیعه اش را نجات داد

 

در اعلام الوری از محمد ابن اسماعیل و او نیز از محمد ابن فضیل نقل کرده که اختلاف نمودند روایت اصحاب ما در مسح دو پا که ایا از سر انگشتان تا ساق پا است یا از ساق پا تا سرانگشتان است علی ابن یقطین نامه ای به موسی اب جعفر ع
نوشت که یا ابن رسول الله اصحاب ما در مسح پا اختلاف دارند اگر به خط شریف خود چیزی بنویسید تا بر آن عمل کنیم بسیار خوب است .
جواب رسید که ای علی ابن یقطین باید این طور وضو بگیرید .
سه مرتبه مضمضه میکنی و سه مزتبه اشتنشاق و سه مرتبه صورت را میشویید و آب را به داخل محاسن خود میرسانی بعد تمام سر و روی و گوش و داخل آن را مسح میکنی و سه مرتبه پایت را تا ساق میشویی مبادا مخالفت با دستور یکی دادم بنمائی همینکه نامه به علی ابن یقطین رسید از فرمایش امام کاظم ع شگفت زده شد زیرا مخالف با طریقه مهشور در میان شیعه بود ولی گفت امام و پیشوای من است و هرچه بفرماید وظیفه من خواهد بود و بهمان طریق عمل میکرد تا اینکه از او پیش هارون الرشید سخن چینی کردند .
هارون به یکی از خواص خود گفت درباره علی بن یقطین خیلی حرف میزنند و من چندین مرتبه او را ازمایش کرده ام و خلاف آن ظاهر شده
آن شخص گفت چون رافضیان در وضو با ما اختلاف دارند و پا را نمیشویند خوب است امیر المومنین بطو ریکه او مطلع نشود از محلی ببینند چگونه وضو میگیرند با این آزمایش کشف واقع خواهد شد .
هارون مدتی صبر کرد تا اینکه روزی علی ابن یقطین را به کاری در منزل واداشت و وقت نماز رسید .
علی ابن یقطین در اطاق مخصوصی وضو میگرفت و نماز میخواند .
همین که موقع نماز شد هارون در محلی که علی او را نمیدید ایستاد و مشاهده میکرد.
علی ابن یقطین آب خواست و به طوری که امام کاظم ع به او دستور داده بود وضو گرفت .
هارون دیگر نتوانس صبر کند از محل اختفاء خود بیرون آمد و به علی ابن یقطین گفت بعد از این سخن هیچ کس را در باره تو قبول نمیکنم .
از این رو علی ابن یقطین در نزد هارون به مقام ارجمندی رسید

چند روز بعد از این جریان نامه ی جدیدی از امام کاظم به علی ابن یقطین رسید در آن نامه نوشته بود یا علی بعد از این وضو بگیر به گونه ای که خداوند واجب کرده است صورتت را یک مرتبه از روی وجوب بشور و مرتبه ی دوم از روی شادابی صورت و دست هایت را از مرفق همان طور شستو شو ده وبا بقیه روطوبت دست ها ، سر و پا هایت را از سر انگشتان تا ساق مسح کن .
از آنچه بر تو میترسیدم بر طرف شد 


ابوالحسن علی بن یَقْطین بن موسی بغدادی  (۱۲۴-۱۸۲ق/۷۴۲-۷۹۸م)، محدّث، فقیه، متکلّم و از بزرگان شیعه بوده است. وی اهل کوفه، ساکن بغداد و از چهره‌های برجسته شیعه معاصر با امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) بود. نکتۀ مورد توجه در زندگی علی بن یقطین آن است که او با وجود شیعه بودن از وزیران حکومت عباسی و مورد اعتماد آنان بود. ابن یقطین منزلت والایی نزد ائمه و عالمان شیعه دارد. تراجم نگاران سه کتاب را به او نسبت داده اند.

 

 




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : آرمین حسینی
تاریخ : یک شنبه 22 شهريور 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: